Kristen yang benar dan bidat Kristen

Kekristenan atau Kristianitas atau agama Kristen adalah agama Abraham monoteistik berasaskan riwayat hidup dan ajaran Yesus Kristus, yang merupakan inti sari agama Kristen. Agama Kristen adalah agama terbesar di dunia dengan lebih 2.4m penganutnya atau 33% daripada populasi global, yang disebut "Umat Kristen", atau "Umat Kristus".

Agama Kristen yang benar adalah agama yang mempunyai beberapa pendirian utama dan jika mengimani di luar konteks yang ditetapkan oleh agama Kristen dianggap sebagai "Bidat" Kristen. Bidat bermaksud suatu ajaran atau aliran yang menyimpang dari ajaran resmi. Terdapat banyak lagi bidat agama Kristen selain yang dinyatakan jadi orang ramai terutama penganut agama Kristen harus berhati-hati kerana walaupun mereka mengaku bahawa mereka beragama Kristen namun mereka menyimpang dari ajaran Kristen yang sebenarnya.

AGAMA KRISTEN YANG BENAR
1. Mengimani Kitab Suci Bible (Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru)
Umat kristen cuma mengimani Kitab Suci Bible (Alkitab Suci) yang terdiri dari Perjanjian Lama mempunyai 39 buku dan Perjanjian Baru mempunyai 27 buku. Maka seluruh buku dalam Alkitab mengandungi 66 buku. Mengimani di luar dari Kitab Suci Bible adalah dianggap bukan Kristen yang sesungguhnya. 

2. Percaya pada Yesus Sebagai Putra Allah dan Mesias(Kristus)
Asas utama agama Kristian adalah kepercayaan pada Yesus sebagai Putra Allah dan Mesias (Kristus). Umat Kristen percaya bahawa Yesus, selaku Mesias, diurapi oleh Allah menjadi juru selamat umat manusia, dan yakin bahwa Yesus datang ke dunia sebagai penggenapan nubuat tentang Mesias yang termaktub dalam Alkitab Perjanjian Lama. Inti dari keyakinan Kristen adalah bahwasanya dengan percaya dan menerima wafat dan kebangkitan Yesus, umat manusia yang berdosa dapat  dirukunkan kembali dengan Allah, dan dengan demikian beroleh tawaran keselamatan dan janji hidup kekal.

Sebaliknya masa dewasa Yesus, teristimewa sepekan menjelang wafatnya, justru diriwayatkan secara terperinci oleh injil-injil yang terdapat dalam kumpulan Kitab Suci Perjanjian Baru, kerana masa-masa inilah yang diyakini paling penting. Riwayat-riwayat Alkitab tentang karya pelayanan Yesus meliputi peristiwa pembatisannya, mukjizat-mukjizatnya, khotbah-khotbahnya , ajaran-ajarannya, serta sikap dan perbuatanya. Menurut Alkitab Perjanjian Baru, Yesus disalibkan, wafat secara jasmaniah, dimakamkan, dan bangkit dari antara orang mati tiga hari kemudian (Yohanes 19:30-31, Markus 16:1, Markus 16:6). Wafat dan kebangkitan Yesus diperingati oleh umat Kristen dalam semua ibadat, dan memperingati secara lebih khusus selama Pekan Suci (sudah termasuk Hari Jumaat Agung dan Hari Minggu Paskah)

Wafat dan kebangkitan Yesus lazimnya dianggap sebagai peristiwa-peristiwa terpenting dalam teologi Kristen, salah satu sebabnya adalah kerana peristiwa-peristiwa ini menunjukkan bahawa Yesus berkuasa atas hidup dan mati, dan oleh itu berwenang dan berkuasa untuk menganugerahkan hidup kekal kepada umat manusia.

3. Percaya kepada Tritunggal (Allah Yang Maha Esa dalam Tiga Peribadi)
Hampir semua denominasi Kristen menganut pahaman Tritunggal. Sekalipun kata "Tritunggal" tidak termaktub dalam Alkitab, para teolog telah mengembangkan istilah dan konsep ini semenjak abad ke-3 untuk memudahkan orang memahami ajaran-ajaran Perjanjian Baru mengenai Allah sebagai Bapa, Putra dan Roh Kudus. Justru Trinitas didefinasikan sebagai Allah Yang Maha Esa dalam Tiga Peribadi.

BIDAT KRISTEN
1. Saksi Jehovah@Saksi Yehovah
Percaya bahawa Yesus adalah Jelmaan malaikat penghulu iaitu malaikat Mikhael dan Yesus adalah ciptaan sulung Allah. Tidak percaya Yesus adalah Allah dan tidak percaya Tritunggal. Kelompok yang datang dari rumah ke rumah untuk mengabarkan berita kerajaan Yehuwa dan selalu menggunakan Alkitab terjemahan mereka sendiri iaitu Kitab Suci Dunia Baru sebagai pedoman tertinggi mereka. Beribadah di balai kerajaan bukan gereja. Kristen tanpa Natal, Salib, Alkohol, dan Neraka.

2. Mormon
Percaya bahawa Yesus adalah Lucifer hasil hubungan Allah dan Maria. Mereka mempercayai bahawa Yesus adalah Allah, kerana setiap manusia dapat menjadi Allah. Hal ini bertentangan dengan Alkitab dimana Allah mengatakan bahawa Yesus adalah Allah sekaligus Anak Allah. Yesus sudah ada bersama-sama dengan Allah bahkan jauh sebelum ia datang ke dunia (Yohanes 1:1-8. Yohanes 8:56-58). Menghalalkan poligami dan sering membuat nubuatan palsu. (Kitab Mormon 0/joseph smith).

3. Gereja Tuhan yang Maha Kuasa (Kultus Yesus wanita)
Ini adalah salah satu sekte yang paling berbahaya dan paling berkembang pesat diantara sekte yang lain kerana secara licik menyamar seperti Kristen. Ada salib dan sering menyebut nama Yesus. Percaya bahawa Yesus telah lahir dan berinkarnasi menjadi seorang wanita di China. Wanita yang mengaku-ngaku jelmaan Yesus tersebut adalah Yang Xiang Bin. Mereka percaya Yesus telah berubah nama menjadi Tuhan Yang Maha Kuasa. Mereka sering mengaku-ngaku sebagai Kristen, membuat renungan, dan filem-filem dengan embel-embel rohani untuk menyesatkan Kristen pembaca atau penontonnya secara perlahan-lahan ke ajaran mereka. Senang menyusup ke kumpulan-kumpulan Kristen untuk menyebarkan pengajaran mereka. Kitabnya juga ada yang baru tulisan Yesus wanita tersebut "Firman menampakkan diri dalam rupa manusia". Bagi mereka alkitab kita sudah ketinggalan zaman tetapi masih di pakai untuk merekrut kita. Bagi mereka nama Yesus sudah tidak berkuasa lagi kerana sudah berganti nama menjadi Tuhan Yang Maha Kuasa, tapi masih di pakai untuk merekrut orang Kristen. Link jebakan gereja Tuhan Yang Maha Kuasa yang di share biasanya di media sosial:
  • Gereja Tuhan Yang Maha Kuasa
  • Kilat dari Timur (eastern lightning)
  • Kingdom salvation
  • Belajar alkitab online
  • Khotbah international
  • Tuhan Yesus telah datang
  • Alkitab online.org
4. Christian science
Aliran ini sebenarnya tidak ada akar Kristennya sama sekali. Mereka menggabungkan aliran mistisisme timur(misalnya Hinduisme) dan pantheisme (semua benda adalah Tuhan, baik konkrit maupun abstrak) untuk menyembuhkan penyakit. Mereka memiliki kitab mereka sendiri namanya Kitab Science and Health yang katanya penulisnya Mary mendapatkan Wahyu. Christian Science mengklaim dirinya sebagai gereja Kristen, menyanyikan lagu-lagu rohani, dan membaca Alkitab. Tetapi, mereka membaca Alkitab yang sesuai dengan isi Kitab Science and Health. Jika mereka menemukan sesuatu di kitab Science and Health tetapi bertentangan dengan Alkitab, maka mereka akan mengikut isi Kitab Science and health.

Sumber dari:
  • Gohi Sinabariba>Hamba Tuhan-Philip Mantofa
  • wikipedia Agama Kristen

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

cili terpedas didunia cili hantu

koleksi mistik penarik rezeki

Merungkai misteri setiap persoalan 22 ' Lemon mencairkan lemak'